Die nun zu betrachtende Version ist die Erste aus dem Jahr 1893. However, when Kandinsky painted that early canvas, perhaps indebted more to Gustav Klimt or Les Nabis, he had not yet developed the theory of color … Expressionismus • Kunst Expressionismus: Der Blaue Reiter in München Der Blaue Reiter: Augenschmaus im Lenbachhaus. Die Künstlergemeinschaft "Der Blaue Reiter" Anfang des 20. Zwei prägende Künstler dieser Gruppe waren Wassily Kandinsky und Franz Marc. Inspired by Kandinsky's writings, he began to move beyond his early black and white works toward an intense study of color and abstraction, soon becoming a central member of the group. Piper Verlag: München/Zürich 1989. Der Name entstand durch Kandinskys gleichnamiges Werk von 1903. Kunst Die Kunstbewegung "Der Blaue Reiter" Bekannt ist Der Blaue Reiter" durch Postkarten und Poster. The furious activity of late 1911 and early 1912 had a considerable effect on Marc's work. Widely considered Kandinsky's prewar masterpiece, Composition VII was, at the least, the mostly highly worked canvas he achieved with Der Blaue Reiter. Der expressionistische Maler Franz Marc wollte die Welt nicht darstellen, wie sie uns erscheint, sondern wie sie wirklich ist. Der Blaue Reiter ist eine Bezeichnung von Wassily Kandinsky und Franz Marc für ihre Ausstellungs- und Publikationstätigkeit, bei der beide Künstler in dem erstmals Mitte Mai 1912 herausgegebenen gleichnamigen Almanach als alleinige Herausgeber fungierten. 1. Wie das genau gemeint ist, lässt sich nur in Abgrenzung zu anderen Kunststilen … April 1912 erschien der Almanach Der Blaue Reiter, den die Maler Wassily Kandinsky und Franz Marc gemeinsam herausgaben. 5,00 (2 Bewertungen) 20% Rabatt auf dieses Bild: Ab 24,30 EUR inkl. The audience was quite shocked by the transition from the apocalyptic emotion of Composition VII to the geometric rhythm of Composition VIII.. “Composition VIII” was painted ten years later in 1923. Color woodcut book cover - Nationalgalerie, Staatliche Museen, Berlin. Publication date 1914 Topics Art, Modern, Blaue Reiter (Group of artists) Publisher München : Piper Collection robarts; toronto Digitizing sponsor University of Toronto Contributor Robarts - University of Toronto Language German. expressionismus - merkmale der blaue reiter. Painted after the outbreak of WWI and the subsequent dissolution of Der Blaue Reiter, Macke's Farewell reflects the darker mood that overtook many European modern artists. Franz Marc (1880–1916) und sein Freund August Macke (1887–1914) sind expressionistisch, gefühlvoll und sehr tierlieb!Hier siehst du eine Auswahl ihrer zauberhaften Werke … paul gauguin bildanalyse. Eine Auswahl von Werken von Franz Marc. The other significance of the work is that it shared its German title (Der Blaue Reiter) with the name of the group of progressive artists co-founded by Kandinsky in 1911, which published an almanac and organised exhibitions of their work. Name: Blaues Pferd I (nicht zu verwechseln mit "Der Blaue Reiter") Maler: Franz Marc Fertigstellung: 1911 Material: Öl auf Leinwand Größe: 112 x 84,5cm München, Städtische Galerie im Lenbachhaus Her loose, dynamic brushwork shows the early influence of Vincent van Gogh on the NKvM artists and her use of arbitrary color is reminiscent of their study of Paul Gauguin and Edvard Munch. Kandinsky's push for abstraction was predicated upon a belief that mankind lived in the end of times and required spiritual rebirth. Der blaue Reiter war eine Gruppe von Künstlern, die sich vor hundert Jahren zusammen tat, um gemeinsam ihre Bilder auszustellen und eine Kunstzeitschrift herauszugeben. It is now held in a private collection in Zurich, and shares its name with the art movement he would co-found with Franz Marc in the early 1910s. Marc was predominantly a painter of animals, and pantheistic "back-to-nature" groups, popular in turn-of-the-century Germany, influenced his idea of spiritualism. Es ging darum, nicht naturgetreu, nicht konventionell und nicht bürgerlich zu malen, Die grosse Herbstausstellung der Fondation Beyeler widmet sich – zum ersten Mal seit 30 Jahren in der Schweiz – einem Künstlermanifest, dessen revolutionärer Inhalt bahnbrechend für die Entwicklung der modernen Kunst in Europa war: dem Blauen Reiter. Oil on cardboard - Museum Ludwig, Cologne. Er meint, dass er Musik hört, wenn er Farben sieht. The color blue in particular was to have a spiritual significance for the artist,[2] as it did to his German painter friend Marc. The name Der Blaue Reiter is widely considered to derive from a 1903 Symbolist canvas by Kandinsky. Kompositionsanalyse zu "Improvisation Klamm". erich heckel bildanalyse. Das war möglich, da das Programm des deutschen Expressionismus eigentlich nur negativ definiert war. One of the two pioneering movements of German Expressionism, Der Blaue Reiter began in Munich as an abstract counterpart to Die Brücke's distorted figurative style. Der Name wird von Kandinsky und Marc erfunden und leitet sich von Kandinskys Werk von 1903 mit den gleichen Namen ab. Military service would change Marc's views on this drastically, and he ultimately died in battle. Indeed, the haunting tone she culled from her choice of clashing, vibrant hues, the flattened space of her composition, and the figure's confrontational red-eyed gaze carry all the emotional and symbolic weight of Munch's The Scream, while demonstrating several elements that prefigured the expressionistic painting of Der Blaue Reiter. Beyond his visual offerings, Kandinsky was central to the group as a theorist, and behind this cover he continued that role by publishing two essays and an experimental theater piece. Franz Marc war ein deutscher Künstler und Schöpfer zahlreicher außergewöhnlicher expressionistischer Werke. Bild- o. Artikelnr: 1001065. Expressionismus • Kunst Expressionismus: Der Blaue Reiter in München Der Blaue Reiter: Augenschmaus im Lenbachhaus. 26 The Blue Rider (German: Der Blaue Reiter) is an oil painting executed in Bavaria in 1903 by the Russian emigré artist Wassily Kandinsky. In Tunisia, Klee wrote in his diary of "discovering" color: "Color possesses me. The most important of these were the Russian born Wassily Kandinsky and the German, Franz Marc. Der Blaue Reiter 2.1 Der Blaue Reiter - Ein Almanach entsteht 2.2 Die „Neue Künstlervereinigung München“ 2.3 Der Weg zum Erfolg 2.4 Ziele und Bestrebungen der Künstlergruppe 2.5 „Beide liebten wir Blau, Marc Pferde, ich – Reiter.“ 3. Watercolor and pencil on paper - Paul Klee Foundation, Kunstmuseen Bern, Switzerland. Name: Blaues Pferd I (nicht zu verwechseln mit "Der Blaue Reiter") Maler: Franz Marc Fertigstellung: 1911 Material: Öl auf Leinwand Größe: 112 x 84,5cm München, Städtische Galerie im Lenbachhaus Der Blaue Reiter Ernst Ludwig Kirchner Self-Portrait As a Soldier Street, Dresden Street, Berlin Paula Modersohn-Becker, Self-Portrait Nude with Amber Necklace, Half-Length I Emil Nolde, Young Couple Alexej von Jawlensky, Young Girl in a Flowered Hat Vasily Kandinsky Es würde mit Ölfarbe auf Leinwand aufgetragen und ist eine koloristische Zeichnung. [1] When his parents divorced, he was sent to live with an aunt; it was his life there when he first discovered the magic of colours. 5,00 (2 Bewertungen) 20% Rabatt auf dieses Bild: Ab 24,30 EUR inkl. [1] Das Redaktionsteam organisierte in den Jahren 1911 und 1912 zwei Ausstellungen in München, um seine kunsttheoretischen Vorstellungen anhand der ausgestellten Kunstw… Many intellectuals, Marc included, saw the forthcoming war as a chance for spiritual renewal. Endgültiger Entwurf für den Umschlag des Almanachs Der blaue Reiter von Wassily Kandinsky Expressionismus. Neither a movement nor a school with a definite program, Der Blaue Reiter was a loosely knit organization of artists that … Kandinsky, Marc & Der Blaue Reiter: Blaue Pferde. Franz Marc und Wassily Kandinsky suchten vor über 100 Jahren nach einer neuen Farb- … Though the Bauhaus would pursue different goals (and eventually, a more streamlined design aesthetic), Feininger was among several Der Blaue Reiter members who wound up teaching at the groundbreaking institution. Before and during his years in Der Blaue Reiter, Marc developed a color theory that ran parallel and occasionally overlapped with Kandinsky's. EAN-Code: 4050356074077. sofort lieferbar. Seine Malerei wurde früh durch die Impressionisten Manet und van Gogh beeinflusst. Movements Timeline The Top 50 Timeline The Modern Sculpture Timeline The Abstract Expressionism Timeline All Timelines. ©2021 The Art Story Foundation. Der Blaue Reiter. Der Blaue Reiter, (German: “The Blue Rider”) organization of artists based in Germany that contributed greatly to the development of abstract art. Want to sell a work by this artist? Kandinsky, Marc & Der Blaue Reiter 04.09.2016 – 22.01.2017 Fondation Beyeler. I am a painter." Der Blaue Reiter 1911 - 1914. Her Self-Portrait of 1910 exemplifies the experimentation of the former group and the semi-abstract manipulation of form and color that would develop in the latter. Oil on canvas - State Tretyakov Gallery, Moscow. So kam der Name von selbst.' Eine Auswahl von Werken von Wassily Kandinsky. Kurator der Ausstellung: Ulf Küster. The name Der Blaue Reiter is widely considered to derive from a 1903 Symbolist canvas by Kandinsky. In Dezember 1911 gründen Wassily Kandinsky und Franz Marc in München den Künstlerverein „Der Blaue Reiter“. Der Maler Wassily Kandinsky 3.1 Ein Leben zur Jahrhundertwende 3.2 Kandinskys Malerei – Ein Weg zur Abstraktion 3.2.1 Impression III 3.2.2 Romantische Landschaft 3.2.3 Komposition V 3.3 … All Artists. Orphism greatly influenced the Munich-based group of painters known as Der Blaue Reiter (The Blue Rider), including Wassily Kandinsky and Franz Marc. und später eng mit dem Blauen Reiter … Wassily Kandinsky Werkgetreuer Reprint des legendären Originals von 1912. Bei einem Aufenthalt in Paris im Jahr 1907 kam er mit den Werken von Cézanne, van Gogh und Gauguin in Kontakt. Impressionismus und Expressionismus im Vergleich. Expressionism - specifically that of Der Blaue Reiter - experienced a renewal and afterlife at the Bauhaus. [Internet]. May 30, 2018 - Wassily Kandinsky / Gabriele Munter / Franz Marc / August Macke / Natalia Goncharova / Alexej von Jawlensky. Von Sibylle Meier. Bis zum Jahr 1913 hatte sich sein künstlerischer Stil noch maßgeblich gewandelt, vor allem beeinflusst durch die neuartigen Eindrücke der Stadt. Von den wichtigen Namen sind dem „Blauen Reiter“ zuzuzählen: Kandinsky, Marc, Macke, Klee und Jawlensky. His Cathedral woodcut for the cover of the Bauhaus program figuratively marked the institution with a Blaue Reiter "stamp." Though Der Blaue Reiter developed its own lineage of Symbolist and Post-Impressionist painters, it belonged to an international avant-garde from which it adopted a range of modern styles. Karl Schmidt-Rottluff Wassily Kandinsky Nicolas de Staël. Die aufgewühlte Zeit des späten 1911 und frühen 1912 hatte einen erheblichen Einfluss auf Franz Marcs Arbeit. German, [‘Blue Rider’] an artists' movement which was active in Munich 1911–14. Oil on canvas - Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München, Munich. Seine Malerei wurde früh durch die Impressionisten Manet und van Gogh beeinflusst. A founding member of the Neue Künstvereinigung Munchen (NKvM), Marianne von Werefkin later joined Der Blaue Reiter. Stilvolles übernachten im 4 Sterne Superior Hotel Karlsruhe-Durlach. It exchanges recognizable imagery for a balanced geometric composition of circles, rectangles, and irregular polygons delicately colored in a variety of mixed hues. Jahrhunderts formierte sich in Bayern eine innovative Kunstbewegung, die der Moderne in Deutschland den Weg bereiten und später unter dem Namen "Der Blaue Reiter" zu Weltruhm gelangen sollte. Bilbao. bildanalyse zu not von käthe kollwitz. Die schraffierten Flächen heben die eindeutig gegenständlichen Bildteile hervor: Reiter mit Waage, Häuser, Boote, Paar, Wasserfall, Stadtsilhouette. He decided to learn painting, and thus, in 1896, the thirty-year-old went to Munich, Germany.[1]. Der Blaue Reiter ist eine der wichtigsten Künstlergruppen des 20. The choice of the semi-abstract "blue rider," with the color blue symbolizing intense spirituality and the rider symbolizing transcendent mobility, makes Kandinsky's print into a visual manifesto of his key concepts. "Der blaue Reiter" war eine Gruppe von Künstlern, die sich vor 100 Jahren zusammen tat, um gemeinsam ihre Bilder auszustellen und eine Kunstzeitschrift herauszugeben. Oil on canvas. Franz Marc (1880–1916) und sein Freund August Macke (1887–1914) sind expressionistisch, gefühlvoll und sehr tierlieb!Hier siehst du eine Auswahl ihrer zauberhaften Werke … Show artist insights. Oil on canvas - Solomon R. Guggenheim Museum, New York. Der Blaue Reiter was formed in 1911 in Munich as a loose association of painters led by Vasily Kandinsky and Franz Marc. While both confronted feelings of alienation within an increasingly modernizing world, Der Blaue Reiter sought to transcend the mundane by pursuing the spiritual value of art. It will always possess me. Das Entstehungsjahr des Bildes (1911) war für Marc ein entscheidendes Jahr: die Künstlervereinigung „Der blaue Reiter… However, when Kandinsky painted that early canvas, perhaps indebted more to Gustav Klimt or Les Nabis, he had not yet developed the theory of color symbolism he would publish in Concerning the Spiritual in Art. The Bauhaus would use the cathedral as a symbol for their goal of unifying the fine and applied arts under one roof; Feininger cleverly brought this goal into line with the concepts of spirituality and abstraction first put forth in Germany by his Der Blaue Reiter group nearly a decade prior. „Der blaue Reiter“ In München bildete sich 1911 eine weitere bedeutende Künstlergemeinschaft, der die Gründer WASSILY KANDINSKY (1866–1944) und FRANZ MARC (1880–1916) den Namen „Der blaue Reiter“ gaben. First, the choice of the bold, flat, "primitive" woodcut format reveals Der Blaue Reiter's focus on direct representation and interest in Primitivism. Die großen blauen Pferde – Franz Marc Bildanalyse und Kurzbiographie Das Gemälde „Die großen blauen Pferde“ von Franz Marc kommt aus 1911, hat die Maße 106x181 cm und hängt heute im Walker Art Center in Minnepolis. Kandinsky was born in Moscow in 1866, the only son of a tea merchant. Mit Eventkalender, Rahmenprogramm oder Kochkursen wird Ihre Tagung in Karlsruhe zum Erfolg. Wassily Kandinsky and The Blue rider (Der Blaue Reiter) The painters of the group Der Blaue Reiter, founded by Wassily Kandinsky, looked for an art that expresses personal experiences of the life of the Man confronted with the Nature. Es handelt sich um eine Temperaversion mit den Maßen 91x73,5 cm und ist heute in der norwegischen Nationalgalerie ausgestellt. Follow. Der blaue Reiter - das.. Werke von Franz Marc Der Blaue Reiter Ein Zusammenstellung und Kurzprofil von Philipp Hauer. La tour rouge, 1911-1912. München) und gewissermaßen im Vorgriff am 18. Das Design- und Tagungshotel der blaue Reiter in Karlsruhe. Der Blaue Reiter Ernst Ludwig Kirchner Self-Portrait As a Soldier Street, Dresden Street, Berlin Paula Modersohn-Becker, Self-Portrait Nude with Amber Necklace, Half-Length I Emil Nolde, Young Couple Alexej von Jawlensky, Young Girl in a Flowered Hat Vasily Kandinsky Der Blaue Reiter Almanac Cover by Wassily Kandinsky, Franz Marc, and Jean Arp, 1914, via Art Gallery of Ontario, Toronto Article continues below advertisement The “Blaue Reiter” Almanac is a collection of essays, illustrations, and musical scores that … Dezember 1911 in der Galerie Thannhauser in München. Expressionismus kommt vom lateinischen expressio, übersetzt Ausdruck in einer Kunstrichtung dieses Namens soll also offensichtlich der Ausdruck der künstlerischen Werke im Vordergrund stehen. Der Blaue Reiter ist der Name des legendären Almanachs, der von Wassily Kandinsky (1866–1944) und Franz Marc (1880–1916) herausgegeben wurde und 1912 in München erschien. Bild- o. Artikelnr: 1001065. Timelines. The widespread destruction of World War I (1914-18) struck many artists and intellectuals as a literal apocalypse, and Kandinsky would later respond by removing all recognizable imagery - especially representations of violent conflict - from his painting. His choice of a Gothic cathedral - a centuries-old German symbol related to Christian transcendence - is complemented by the modern elements of Cubism, Futurism, Expressionism, and Russian Rayonism that he used to create a vertical, semi-abstract composition. EAN-Code: 4050356074077. sofort lieferbar. Gabriele Münter (* 19. Der Blaue Reiter und die Formfrage in der Kunst) Hallo liebe Kunstfreunde, wir haben in den letzten Sendungen schon einiges über den Expressionismus gehört, über seine Anfänge, seine Bewegungen in Frankreich und über die deutschen Brückemaler aus Dresden. The painting itself is unremarkable, but represented an important milestone on Kandinsky's artistic transition from impressionism to modern abstract art, of which he was one of the pioneers. Idea and Art Theory. In 1914 he traveled with Macke and the Swiss painter Louis Moilliet to Tunisia, a trip that revolutionized his growth as an artist. Der Blaue Reiter translates in English as The Blue Rider. Das Bild zeigt im Vordergrund drei blaue Pferde, die seitlich gemalt wurden. Chronologisch geordnet. Er war mit August Macke befreundet, auch Nestle prägte seine Leidenschaft Tiere zu malen. Brennpunkte der Moderne/Einführung und Bildauswahl von Rosel Gollek: Der Blaue Reiter in München. Modern Art - Defined Den Kopf zur Seite geneigt wirkt es in sich gekehrt, fast schon ein wenig traurig. Nachdem Kandinskys Komposition V von der „Neuen Künstlervereinigung“ abgelehnt worden war, eröffnete Marc mit ihm am 18. Chronologisch geordnet. Der Blaue Reiter ist nach heutiger Auffassung eine der wichtigsten Stationen der klassischen Moderne. "Der Blaue Reiter Movement Overview and Analysis". The cross created by the diagonal background suggests sacrifice and rebirth. 49 1/5 × 35 3/5 in. Ungelenk, scheinbar mit den Hufen vom Boden losgelöst schwebt das Blaue Pferd I von Franz Marc auf der Leinwand. Franz Marc Feb 8, 1880 - Mar 4, 1916; Fighting Cows - Franz Marc was a German painter and printmaker, one of the key figures of the German Expressionist movement. Before his affiliation with the group, he was a musician and experimental graphic artist, but he had not developed his talents as a colorist. € 39.- Versandkostenpauschale innerhalb Deutschlands)! A successor to the Neue Künstlervereinigung, the Blaue Reiter held its first exhibition 1911–12. [1] Shortly after marrying his cousin, after seeing one in Monet's series of paintings Haystacks, he was faced with a dilemma to be either a professor, or to begin a career as an artist. Der Blaue Reiter by Kandinsky, Wassily, 1866-1944; Marc, Franz, 1880-1916. Er war mit August Macke befreundet, auch Nestle prägte seine Leidenschaft Tiere zu malen. Mitgründer der Künstlervereinigung „Der Blaue Reiter“ Befreundet war er mit August Macke, über den er Kontakt zu Wassily Kandinsky, Alfred Kubin und Gabriele Münter bekam. The Blue Rider (German: Der Blaue Reiter) is an oil painting executed in Bavaria in 1903 by the Russian emigré artist Wassily Kandinsky. Insgesamt gibt es vier Versionen davon. Sadly, Farewell was the last painting that Macke completed before his death at the front in September 1914. 125 × 90.3 cm. Beide liebten wir Blau, Marc - Pferde, ich - Reiter. The upright pose of the central blue deer indicates - in keeping with Marc's color theory - the possibility of transcendence. Während seiner Bauhaus -Periode 1922 - 1933 arbeitete Kandinsky hauptsächlich mit geometrischen Formen. Ein Jahr zuvor hatte Franz Marc die Maler August Macke und Wassily Kandinsky kennengelernt. "Der blaue Reiter" war eine Gruppe von Künstlern, die sich vor 100 Jahren zusammen tat, um gemeinsam ihre Bilder auszustellen und eine Kunstzeitschrift herauszugeben. V.). The principal members were Wassily Kandinsky, Franz Marc, Gabriele Münter, Alfred Kubin, Paul Klee, and August Macke. Der Künstler ist die Hand die es spielt und durch seine Berührung verschiedene Töne und Vibrationen in der Seele erzeugt. Der Blaue Reiter All Movements. Grillparzer, Franz: Des Meeres und der Liebe Wellen. In a 1910 letter to August Macke, he wrote: "Blue is the male principle, astringent and spiritual. It was one of his last impressionist works and contains early signs of the abstractionism that would become his forte. Der Blaue Reiter ("O Cavaleiro Azul") foi um grupo de artistas da Neue Künstlervereinigung München, em Munique, Alemanha.De inspiração expressionista, o grupo formou-se em 1911, a partir de emigrantes russos e alemães.Dele, os principais integrantes foram Wassily Kandinsky, Alexej von Jawlensky, Franz Marc, August Macke, Paul Klee e Marianne von Werefkin. His woodcut cover for Der Blaue Reiter's almanac (published in 1912) is thus more in keeping with the movement's aesthetic and ideals. Related Artists. Painted with a violence absent from his other major works, The Fate of the Animals has been read as a premonition of the war to come, with a conflagration destroying the animals' forest home. Die Entwicklung war dann, dass dieser Almanach „Der Blaue Reiter“ erst im Mai 1912 erscheinen konnte (bei Reinhard Piper in . Einleitung 2. Hotel Der Blaue Reiter - Schnäppchen & Urlaubstipp . Content compiled and written by The Art Story Contributors, Edited and published by The Art Story Contributors. German painter and printmaker, founding member of "The Blue Rider" group (see Blaue Reiter, Der), known for the intense nature mysticism of his paintings of animals. Seine Bilder von 1912 zeigen stilistisch deutlich den Einfluss der beiden Ausstellungen des Blauen Reiters sowie der futuristischen Ausstellung, die der Künstler im April in der Sturm-Galerie in Berlin sah. The Blaue Reiter (Blue Rider) art movement was founded in 1911 by the young painters Wassily Kandinsky and Franz Marc, and was active in Europe until 1914. Wassily Kandinsky, cover of Der Blaue Reiter almanac, c. 1912 Der Blaue Reiter (The Blue Rider) was a group of artists united in rejection of the Neue Künstlervereinigung München in Munich, Germany. Painted after his return to Munich, Germany, In the Style of Kairouan (named after the Tunisian city) is considered Klee's first wholly abstract work. His mixed, subdued palette contrasts with the brightly primary colored canvases common to his prewar Blaue Reiter colleagues, and his looming background figures are visually more akin to the alienated men and women in Ernst Ludwig Kirchner's expressionistic street scenes or to Munch's The Scream. „Der Schrei“ – Edvard Munch Bildanalyse und Kurzbiographie „Der Schrei“ von Edvard Munch gilt als erstes expressionistische­s Werk. Das Verständnis der Stilrichtungen hilft also, Kunst zu verstehen, und der Expressionismus ist eine der bedeutendsten Stilrichtungen der Kunst. Neuware - 'Den Namen Der Blaue Reiter erfanden wir am Kaffeetisch in der Gartenlaube in Sindelsdorf. Kunst Ausstellung "Der Blaue Reiter": Revolution durch Farbe und Form. At university, he decided to study Economics and Law, passing his exams "with ease". Franz Marc`s berühmtes Ölgemälde auf Leinwand von 1911, „Die […] Kandinsky und Marc versammelten in diesem Buch Texte und Bilder aus unterschiedlichen … A number of avant-garde artists living in Munich had founded the Neue Kunstler Vereiningung, or New Artist Association (N.K. Dieses Bild stellt einen reitenden Held durch eine Herbstlandschaft dar. Es ist eines der berühmtesten Pferde der Welt, eines der Hauptwerke Marcs und steht für die Künstlergruppe die Blauen Reiter . Oil on canvas - Kunstmuseum Basel, Switzerland. His largest painting (at 6 by 10 feet), it is a dynamic cacophony of colors and forms with very little in the way of recognizable imagery. Endgültiger Entwurf für den Umschlag des Almanachs Der blaue Reiter von Wassily Kandinsky Expressionismus. Guggenheim Museum Bilbao. That is the meaning of this happy hour: color and I are one. Painter Franz Marc, who died at a tragically young age in WWI combat, is best remembered as a central figure in German Expressionism and one of the founders of Der Blaue Reiter with his admired friend Wassily Kandinsky.Marc had studied theology, then philosophy, before turning ultimately to art as a … Kunst Ausstellung "Der Blaue Reiter": Revolution durch Farbe und Form. The brown-tinted right third of the painting was restored by Marc's friend Paul Klee after having been damaged in a warehouse fire in 1916. In style, his paintings of 1912 clearly show the influence of the two Blaue Reiter exhibitions as well as the Futurist show which the artist saw at the Sturm Gallery in Berlin in April. Red is matter, brutal and heavy and always the color to be opposed and overcome by the other two." Jahrhunderts. His simplified, featureless figures follow from Der Blaue Reiter's approach to abstraction, though gone is the feeling of spiritual redemption.